Sunday, August 1, 2010

adik oh adik

 my little sister
nurul huda binti mohammad taufik
9 years old

adik aku sekarang ni makin banyak bertanye. haish~ maklumlah budak kecik yang nak makin besar. tahun depan nak 10 tahun pun. pandai die tanye sampai aku segan kadang-kadang nak jawab. but every question she ask. she need the answer right? so aku jawab jelah. ayah aku pun turut disoalnye..

nak cite... baru-baru ni die nak makan durian. ayah pun baru je beli dari kebun kedai.. aku tak tau die ni demam sebab aku baru balik dari hostel kolej. adik aku ni mengadap jer aku tengah khusyuk aku buka satu-satu durian tu untuk die. aku tak nak mkn skali. hahaha. bagi la die seulas then aku tanye sedap tak? die jawab "kakak, adik tak rase ape-ape. tapi macam sedap" aku pun try la ngap satu. peh rase die macam tak sedap. aneh-aneh gitu. pastu, ayah pun datang lah duduk sebelah aku join same-same buka durian tu. mase tu aku da buka dalam 10 biji lah. ayah saje datang lambat =.=

mase ayah tolong buka durian tu kan. adik aku tanye :

adik : ayah tau tak datang bulan tu ape?
ayah : tak tahu lah. ape tu dik? (sambil geleng kepale pandang aku. aku senyum
             jer)
adik : ayah ni, apelah takkan tak tau. kakak tau tak? eh kakak 
         mestilah tau. sebab tu.. patutlah adik tengok
         orang perempuan da besar pakai pad.
aku : yelah adik. adik ni ade jer nak tanye. bukan dah tanye ke hari 
        tu. banyak kali taw. huu (dah segan mule)
adik : ayah, ayah. kalau lelaki die keluar air mani kan. die takde
         datang bulan. pastu kan. cikgu cakap bile dah keluar air mani.
         nanti suare jadi garau. ee, camne tu?
ayah : tu tandenye da baligh. bile dah baligh adik kena tau. 
         dosa-dosa semue kene tanggung sendiri. ingat jangan tinggal 
         solat. dengar cakap. kalau tak nanti dosa adik tanggung 
         banyak-banyak adik nak tak? 
adik : taknak lah ayah. haa, adik dah tau. hehehe :)

macam-macam kan adik aku ni... makin cerdik bertanye. kakanye yang 12 tahun ni tak macam die pulak. banyak diam pastu taktau. haish~ orang ramai adik cam aku ni macam jenis perangai aku tengok.. very good girl my younger sista. love you dear . . .

entry lain aku cite pasal adik aku yang kedua pulak. bawah aku la. insyaAllah kalau aku rajin.. :D
aku minta maaflah kalau entry aku ni memalukan. tapi ini pengetahuan am kan.

No comments: